onsdag den 5. oktober 2016

Efterårets kreative projekter

Jeg elsker efterår og har her lavet en samling ideer til kreativ tidsfordriv, til denne dejlige årstid.

Kastanjedyr:

Jeg er så heldig at være vikar i en vuggestue og på et botilbud for unge mennesker, som gerne ville være med til at samle og lave flotte kastanjedyr. Vi gik ture i skoven, hvor vi fik samlet en hel masse kastanjer- Jeg holder selv meget af at være kreativ og prøve at lave noget andre ikke har set før, og børnenes kreative påfund og gode ideer var rigtig god inspiration. Jeg har valgt kun at ligge billeder op af de kastanjedyr som jeg fik kreeret.

Vi brugte perler, palietter, ispinde, garn, tandstikker, limpistol, karton og hvad vi ellers kunne hive frem fra gemmerne.


Vi fik også samlet en masse nødder, agern, blade, kogler og bøg ud over vores flotte kastanjer. Disse ting kan man jo også lave en masse fint efterårspynt med.

Lygter med smukke efterårsblade:


Jeg fik ideen til dette projekt, fra et opslag på Pinterest. Jeg syntes de var super fine, og jeg måtte bare lave nogen hjem til lejligheden. Jeg fandt en masse smukke blade, som jeg har tørret og lagt i pres i telefonbøger. Jeg noget decoupage lim og en svamp i Søstrene Grene og noget bastsnor i en hobbyforretning. Jeg havde gemt nogle gamle syltetøjs- og rødbede glas, som kunne bruges til anledningen. Derefter skulle bladene limes op glassene og vupti, flotte dekorative lygter med smukke efterårs blade. Et godt råd, er at give glassende noget klar lak over bladene bagefter. Jeg syntes det giver en flot overflade og gør at bladene er bedre beskyttet på glasset. Jeg syntes også bladene skinner mere.


Bladtryk:


Noget andet man kan bruge de smukke blade til, kan være bladtryk. Dette kan man lave både på tøj eller på flotte plancher. Vi samlede en masse blade i forskellige former og størrelser og lavede nogle rigtig flotte billeder. Man kan selvfølgelig også tørre bladene og sætte dem i en ramme og lade dem pynte helt uden maling. Billederne er fundet på Google og er ikke af de billeder vi fik kreeret.


Bladkrans:


Jeg syntes disse bladkranse er super flotte. Man kan eventuelt hænge den op på ens hoveddør og gøre denne lidt dekorativ i efteråret. Men da jeg bor i lejlighed, har jeg ikke lavet en blad krans til mig selv endnu. De kan hurtigt begynde at drysse, og derfor tænker jeg det er bedst den hænger udendørs. Jeg har dog lavet en til mine forældre, som pyntede fint hos dem sidste år.


Der er rigtig mange ideer til hvad man kan lave med de tørrede blade. Her er lidt inspiration som jeg har fundet på nettet og Pinterest. Det er ideer som jeg gerne vil prøve at lave på arbejde med børnene, men også ideer til pynt hjem til lejligheden.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar